Varování: Tento článek je velmi naštvaným ublognutím. Komu tento žánr vadí, nechť dál nečte.
Už když se objevovaly první zprávy o budování VMO (velkého městského okruhu) přesně v trase, kterou denně vozíme dceru do/ze školky, vzbuzovalo to ve mně obavy. Ty byly však vždy aspoň částečně rozptýleny ujištěním, že tramvajový provoz (byť na jedné koleji) zůstane zachován. Že já blbá už tehdy neměla na paměti staré známé sliby - chyby. Včera se internetem jako lavina začala šířit následující zpráva:
https://www.brno.cz/brno-aktualne/co-se-deje-v-brne/a/zabovreska-bude-dokoncena-drive-stavbu-urychli-uplna-vyluka-jednicky/
A já od té doby vřu vzteky. Až tolik, že jsem kvůli tomu dnes ráno ani nemohla dospat a musela jít sepisovat tento elaborát, jinak hrozilo, že vybuchnu.
Namísto plánovaného zachování provozu bude samozřejmě výluka. A ne tak ledajaká, třeba dva nebo tři měsíce nebo tak. Kdepak, rovnou 2 roky!!! Celé dva dlouhé roky, kdy jsem si stoprocentně jistá, že budu svědkem téhož jevu jako s uzavírkami dálnice, a sice že jedete dlouhým, x-kilometrovým uzavřeným úsekem, na kterém se ale lautr nic neděje, až na nějaký jeden bagr a pět dělníků. A to se ještě při projíždění musíte přesně trefit do osmihodinové pracovní doby. My totiž nemůžeme urychlit stavby tak, že bychom adekvátně zaplatili adekvátní množství lidí, aby makali na víc směn, pátek či svátek, protože to je hrozně drahé. Vždyť všichni už si na ty dlooooouhé uzavírky tak zvykli, že by jim vlastně chyběly...
Za neschopnost předchozích vedení města a ŘSD stihnout projekt “dotačně včas” teď tak budeme platit zase jen my, obyčejní občané. Jak typické! Vlastně by mě to v naší republice, a v Brně obzvlášť (stačí vzpomenout na projekt vlakové nádraží) nemělo překvapovat. A vlastně mě to nepřekvapuje. Ale se*e mě to strašně. A nejvíc to, že celou tu podělanou situaci ti *** ještě prezentují jako výhodu, prý “O více než 20 měsíců se zkrátí stavba VMO...”
Jasně, pokud tudy někdo nejezdí nebo si vozí zadek v autě, tak tomu je to putna. Stejně tak pokud tudy jezdí “normální lidi”, tak ti to sice budou mít diskomfortní, ale pořád se to dá zvládnout. Ale my, kteří tudy denně vozíme dítě ve speciálním kočárku, to nebudeme mít diskomfortní. My to budeme mít skoro nemožné, dostat se nějakým rozumným způsobem tam, kam chceme. Přesně na tu jednu blbou zastávku, která je na opačném konci výluky, než potřebujeme. A jen tak mimochodem, vím jistě, že nejsme jediná rodina, která z tohoto směru své dítě do daného zařízení vozí, takže tento problém se netýká jen nás samotných.
Prý “Oblast Komína s Pisárkami, výstavištěm a Mendlovým náměstím obslouží posílené okružní linky 84 a 44.” Kdo tudy jezdí denně, tak toto musí považovat za naprostý výsměch. Linky 44 a 84? Tak kdybyste nevěděli, to jsou linky, které mají pravidelně největší zpoždění ze všech brněnských linek, neb jako okružní projíždí přes půl města. Není nic neobvyklého, že mají ve špičce sekeru někde mezi 30-60 minutami. Běžně tak přijedou 2-3 v rozmezí pár minut a pak dlouhé desítky minut čekáte na další. Už se opravdu těším na to, jak budem v mrazu, dešti nebo třicítkách s dcerou čekat klidně 40 minut na zastávce, než nám něco přijede. Když už tu pitomou výluku musí dělat, proč aspoň nezavedou speciální linku jen mezi Vozovnou Komín a Pisárkami, která by nebyla (aspoň ne tolik) ovlivňována provozem v jiných částech města? A to ponechávám stranou, že zrovna Vozovna Komín je úplně nejdebilnější zastávka na přestup s imobilním člověkem, protože jediný způsob, jak se dostat ze šaliny na autobus, je použít výtah - takže když bude zrovna mimo provoz, tak jsme bez šance.
Jinou možností by pro nás bylo využití linky 52. Té, která je ráno narvaná k prasknutí dětmi školou povinnými a pracujícími z Žebětína a odpoledne má intervaly zařazování nízkopodlažních spojů tak někde kolem 40 minut. Takže když přijede autobus, ve kterém budou už tři kočárky a vozíčkář, tak si na další pořádně počkáme. Nemluvě o tom, že pro zimní období je tato varianta pasé, protože v případě námrazy či čerstvého sněhu se Kohoutovice stávají pro busy nedobytnou tvrzí.
Jistě, nezmínila jsem možnost jezdit autem. Ale momentálně máme v rodině pouze jednoho aktivního řidiče a i kdybych se nakrásně pustila znovu do řízení, tak odpolední špička v Brně sama s dítětem, které se chová v autě často velmi nestandardně, to by nám šlo o život oběma. Nehledě na to, že máme jen jedno auto a v okolí školky jsou parkovací kapacity podobné jako ve zbytku Brna - tj. mizerné.
Takže to vypadá, že abychom se “rozumně” dostali do školky, budem jezdit nějakou okružní šalinovou trasu městem - x11 na Hlavák a pak 1 do Pisárek. Dva roky budu jako id*ot objíždět půl města a trávit půl dne cestováním (což navíc v létě znamená, že si budu domů vozit přehřáté dítě) jen proto, že ve vedoucích pozicích odpovědných organizací jsou lempli, kteří neuměli zařídit, aby stavba proběhla včas. Vivat Brno. Fakt dík.
PS: Máte-li někdo nutkání psát do komentářů něco jako “to chce klid, Zdeni”, tak se připravte, že budete odkázáni zcela bez skrupulí do jistých míst.
PPS: Je mi jasné, že tento článek nemá takovou moc, aby na situaci něco změnil - není to ani jeho cílem. Jeho cílem je ventilovat můj vztek, abych nevybuchla. Kultivovanější verze mé stížnosti bude zaslána i na patřičná odpovědná místa (kde zcela pravděpodobně také nic nezmění, ale aspoň nebudu držet hubu).
Komentáře
"Líbí se mi" má znamenat sympatie s tím, že jsi to ze sebe vypsala a chceš podat stížnost na odpovědná místa. Možná to inspiruje k témuž i další rodiny v podobné situaci a tak je třeba (byť možná mizivá) šance, že se situace někam pohne...
Není řešení senior bus nebo jak se ta služba jmenuje?
To prvni PS me rozesmálo...
To nechce klid, právě naopak! Nejprve to ze sebe vykřičet/vypsat - a pak jednat a ozývat se (hlasitě a na těch správných místech). Jdeš na to skvěle, Zdeni. Držím palce, ať se podaří změnit přístup vedení města. Neznáte i někoho v novinách či (ještě lépe) v televizi? Média mají sílu - a je-li vás víc, tím spíš.
@sanitan Nad tím jsem uvažovala. Jen nevím, jestli se nám chce platit 100 Kč/ den za odvoz do školky (50 jedna cesta) a ani to, jestli by vůbec měli kapacitu vozit nás každý pracovní den v danou hodinu... Ale možná aspoň v horku to tak budem řešit.
Ten vztek naprosto chápu.
Nejvíc mě na tom štve, že ze všech stran pořád slyšíme, jak automobilová doprava zatěžuje město, jak máme co nejvíc jezdit mhd a myslet ekologicky... a pak udělají přesně to, co spoustu lidí, co tu denně projíždí (a že jich není málo, Bystrc je nejlidnatější městská část a Pisárky přestupní uzel na dost směrů), donutí sednout místo do šaliny do auta, což pravděpodobně zvýší provoz v už teď zasekaném úseku. A rozhodují o tom samozřejmě ti, kteří tam tou šalinou v životě nejeli, protože jezdit “sockou” je pod jejich úroveň... To je prostě na facku.
To chce klid, Zdeni. :-)
JiKu: Vy chcete exsignalovat vitezku blogu roku?
Zdendanda: vubec nemam sajna, jak přesně ta služba funguje. Jen vim, ze ji vyuzivala babicka, kdyz mela zlomeny nohy, tak me to napadlo.
@JiKu Moje sliby se snaží aspoň občas nebýt chyby, takže: “Víš co, Sašo? Jdi do pr***e!”
Nepsala jste "nepište", ale "když napíšete, buďte připraveni".
Byl jsem připraven.
...My totiž nemůžeme urychlit stavby tak, že bychom adekvátně zaplatili adekvátní množství lidí, aby makali na víc směn, pátek či svátek, protože to je hrozně drahé....
Myslíš, že je to tak jednoduché sehnat to množství lidí - hlavně ochotných "makat" - a na směny - pátek či svátek - za každého počasí?
Chápu Tvoje rozhořčení, ale - aspoň z mého pohledu - to není vůbec jednoduché. Znám lidi, kteří pracují jako vedoucí podobných staveb - nezávidím. Ty tlaky jsou ze všech stran obrovské a "dělníků málo" .
Jo, klidně mě pošli tam kde JIku :)
@TetaAni Samozřejmě si nemyslím, že jenom tohle je příčina všeho - je to jeden vztelký zkratkovitý výlev:) Ale slyšela jsem nedávno (bohužel už nevím, kde, jinak bych vložila odkaz) rozhovor s někým, kdo se dopravními situacemi a uzavírkami u nás zabývá (tedy někdo povolaný, z oboru, ne laik jako já) a tam bylo řečeno, že u nás se tohle všechno dělá strašně neefektivně. Že se nasmlouvají firmy, které vlastně ale ani nejsou pořádně motivované dokončit práci včas, že neumíme adekvátně dohlížet na kvalitu - asi to necituju přesně, ale něco takového jsem si z toho zapamatovala. Prostě na těchto velkých ŘSD zakázkách je úžasná příležitost se "napakovat". A místo, abychom lidi opravdu adekvátně zaplatili (což je teda bohužel bolavá stránka hodně oborů), odíráme z kůže Ukrajince...
A tím nemám vůbec nic proti práci Ukrajinců u nás, ať to klidně staví oni, nezáleží mi na tom, kdo ty cesty staví, ale na tom principu, jak se k tomu přistupuje - hm, celé roky jsme zaspali a teď nám najednou hoří koudel u zadku, protože dotace... a protože chcem z té EU ždímat, co se dá, tak honem honem, zavřem lidem koleje, ať si pořídí třeba vrtulníky, jen ať mi nepřijdem o dojnou krávu...
Ano, možná jsem teď k některým nespravedlivá. Ale už mě to fakt točí, že to tady funguje takto, a Brno je na to extra specialista. A opravdu nevěřím tomu, že jediná cesta, jak to udělat, je zavřít na 2!!! roky ty koleje. Nevěřím tomu, že to nejde stihnout mnohem rychleji, jen kdyby byla vůle...
Ale tohle je pro "ty nahoře" prostě nejmíň bolavé řešení. Protože oni nemají doma invalidu, který tu trasu potřebuje projet dvakrát denně.
* fuj, samozřejmě tam mělo být "ať my nepřijdem..." z toho vzteku už mi tam skáčou nesprávná písmenka:))
Soucítím. Na opačné straně Brna to je podobně výživný (rok k nám nezajíždí žádná tramvaj a do toho uzavřeli tunel a omezili jízdní pruhy po městském okruhu - v podstatě tu máme skoro pěší zonu místo bývalého dopravního uzlu, jediné co tu máme je přesunuté hlavní nádraží - což je jako vtipný, když tu není jak odsud kamkoliv jinam do Brna odjet). Nicméně co se nám osvědčilo je aplikace idosu do mobilu. Má to manžel (já mám tlačítkáč), ale to musím uznat, že je fakt dobré. V daný moment to má přesné časy včetně zpoždění, takže vidíme, kdy například dojede ta 44/84 a jestli na ni čekat.
U nás se tohle taky řešilo. Zásadní problém je, že když se soutěží veřejné zakázky, je hlavním kritériem cena. Rychlost má tak malou váhu, že nemá cenu se o zrychlení snažit. Je třeba tlačit na zadavatele zakázek, aby váhu měla nejen cena, ale i další kritéria pro hodnocení.
Hendikepovaní jsou při dopravních omezeních v obrovské nevýhodě. Úplně si nemyslím, že za tím musí být zlý úmysl, prostě člověk, který s tímto nepřichází do styku si to třeba neuvědomí (byť zadavatel veřejných zakázek by měl!). Určitě má cenu se velmi nahlas ozvat, u nás by si takovou nevšímavost teď už snad nikdo nedovolil.
Kdybys chtěla něco k tématu od nás z Prahy:
https://www.kauza3.cz/nazory-a-komentare/nazory-obyvatel-prahy-3/uzavirka-husitske-mohla-byt-kratsi-kdyby-to-praha-po-zhotoviteli-vubec-chtela.html
https://www.facebook.com/ptacekjiri/photos/a.1827612274214085/1895113034130675/?type=3&theater
Hodně sil!
Jo, taky jsem koukala jak puk, ze kdyz už je zavrenej tunel, tak se na Gajdosce jezdi jednim pruhem a tricitkou. Dumala jsem, ze to objedu pres Vinohrady, ale vsadim se, ze tam aspon oddělali vika z kanalu, aby si pojistili, ze se do Zidenic proste nedostanu.
Vzpominam na Splasene nuzky (komedie v Mošalandu), kde z radia zaznelo, ze v lete bude zavrena Gajdosova, Milady Horakove, Cejl, Koliste, Zvonarka a Dornych a Uzka. Dopravni podnik s tim ale pocita a ma zajistenou nahradni dopravu pesky.
:D
@sanitan :D :D :D.
Musím ale objektivně přiznat, že to zabarikádování všeho asi odradilo spoustu transitu, takže nám tu už stojí kolony kamionu, co se pokoušení objet D1 nebo Dornych. A my auto nemáme, takže prostě chodíme víc pěšky (včetně naší 14m Veru, které se do toho ještě porouchal kočár..). Já měla turistiku vždycky ráda :)
Nečetla jsem celý článek ani diskuzi, ale že to bude v Brne katastrofa jsem už věděla. Je mi lito, ze to postihlo zrivna vas. Zdeni urcite pište na potřebna mista, a bylo by dobre, kdyby i ostatní rodiče psaly, aby to nějak město řesilo. Já myslím, že to bez šance není.
Ta aplikace co pise Janča me taky napadla.
@Hrabosh Jo, aplikace je fajn, ale ne pro můj "blbý" mobil:)
Mimochodem, k aktuální situaci (ještě bez té super zprávy o jedničce) velmi trefný videoklip: https://www.youtube.com/watch?v=AhYuiYU33Ag
Díky všem za podněty a tipy, postupně to zpracovávám a píšu, kam se dá:))
@Hrabosh Jsem tak ráda, že jsme se ještě před prázdninama stihli ze Staré Osady odstěhovat! Měla jsem trochu dojem, že nás chtěli nechat vyhladovět :D
@Zdendanda 44/84? To je opravdu korunovaný výsměch. Jak tu už bylo navrženo (a je to řešení, ke kterému bych se asi normálně neuchýlila, ale tady mi připadá docela smysluplné), dát zrovna ten váš případ do médií, oni by si snad sami našli i další rodiny, které mají podobný problém a třeba by se jim podařilo nějak efektivněji zatlačit nebo aspoň vyzvat město, ať pro vás najdou řešení. Nevím, možná jsem naivní, ale asi bych to zkusila. Každopádně vám fandím a doufám, že se podaří s tím něco udělat.
"To chce klid" - na to je jediná odpověď - zkuste si cestovat takhle o prázdninách po Brně :D Z krásné tiché Provazníkovy je najednou závodní dráha pro troubící kamiony. A to je jen má osobní třešnička na dortu. (A blaží mě to "ublognutí" :)
@zdendanda Ja vidim.nadeji, ze zkusi vymyslet nejakou kloudnou alternativu, kdyz dpmb upozornite... Kdyz jsem citala Salinu, byly tam i zmeny jizdnich radu - a to kvuli vetsim prkotinam nez cestovani hendikepovanych...
Ale zákazy vjezdu do centra, kamery a vybírání za povolení vjezdu, to jim šlo raz dva. Kdo potřebuje něco dovézt nebo odvézt na biskupství, má smůlu.
Až donedávna jsem považoval za nejzmrdštější město Znojmo, ale dnes toto čestné místo s přehledem okupuje Brno.
Výstavba silnic je u nás oproti Evropě zoufale pomalá. Je tu např. obchvat výše zmíněného Znojma, kde se poprvé koplo do země v roce 2007 a letos se nejspíš dočkáme otevření první TŘETINY! obchvatu.
Z menší části za to můžou špatné zákony (ty se pomalu mění k lepšímu), z větší části ŘSD a mezi všemi pobočkami je zrovna ta Brněnská v tomto nejvíce vyhlášená.
A nezapomeň napsat Haškovi. Nejmíň o 8 let odsunul výstavbu silnic, protože za celou dobu jeho vlády na JMK nevydal použitelné zásady územního rozvoje, bez kterých ty stavby nejde připravovat.
Úplně tě chápu. To skutečně naštve. Mě zas například naštve,když v mhd je vzduch jak v prádelně a je jen jedna volná sedačka vedle smradlavýho sˇˇˇče bezďáka.Jinak já bydlím v Praze a uzavírky a tyto šílenosti máme často. Ale chápu,že člověka ,který má ztížený podmínky to neskutečně štve. Přeju hodně síly.
Můj manžel je stavbyvedoucí u silnic a kolejnic. Nevidíme ho celý den, nemá čas absolutné na nic. Dovolí si jen pauzu na oběd. Nemá problem pracovat svátky, víkendy a termíny staveb se vždy snaží dodržet, ikdyž spoustu věcí nemůže ovlivnit, např.dlouhodobý déšť a já nevím co ještě. To jen pro představu, abyste neházeli všechny stavaře do jednoho pytle. Díky😉
Ahoj, je to opravdu reálně tak špatné s výlukou dopravou? :-) Nebo to nakonec nějak funguje?
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.