Varování: Tento článek je velmi naštvaným ublognutím. Komu tento žánr vadí, nechť dál nečte.


Už když se objevovaly první zprávy o budování VMO (velkého městského okruhu) přesně v trase, kterou denně vozíme dceru do/ze školky, vzbuzovalo to ve mně obavy. Ty byly však vždy aspoň částečně rozptýleny ujištěním, že tramvajový provoz (byť na jedné koleji) zůstane zachován. Že já blbá už tehdy neměla na paměti staré známé sliby - chyby.  Včera se internetem jako lavina začala šířit následující zpráva:  
https://www.brno.cz/brno-aktualne/co-se-deje-v-brne/a/zabovreska-bude-dokoncena-drive-stavbu-urychli-uplna-vyluka-jednicky/ 

A já od té doby vřu vzteky. Až tolik, že jsem kvůli tomu dnes ráno ani nemohla dospat a musela jít sepisovat tento elaborát, jinak hrozilo, že vybuchnu. 

Namísto plánovaného zachování provozu bude samozřejmě výluka. A ne tak ledajaká, třeba dva nebo tři měsíce nebo tak. Kdepak, rovnou 2 roky!!! Celé dva dlouhé roky, kdy jsem si stoprocentně jistá, že budu svědkem téhož jevu jako s uzavírkami dálnice, a sice že jedete dlouhým, x-kilometrovým uzavřeným úsekem, na kterém se ale lautr nic neděje, až na nějaký jeden bagr a pět dělníků. A to se ještě při projíždění musíte přesně trefit do osmihodinové pracovní doby. My totiž nemůžeme urychlit stavby tak, že bychom adekvátně zaplatili adekvátní množství lidí, aby makali na víc směn, pátek či svátek, protože to je hrozně drahé. Vždyť všichni už si na ty dlooooouhé uzavírky tak zvykli, že by jim vlastně chyběly... 

Za neschopnost předchozích vedení města a ŘSD stihnout projekt “dotačně včas” teď tak budeme platit zase jen my, obyčejní občané. Jak typické! Vlastně by mě to v naší republice, a v Brně obzvlášť (stačí vzpomenout na projekt vlakové nádraží) nemělo překvapovat. A vlastně mě to nepřekvapuje. Ale se*e mě to strašně. A nejvíc to, že celou tu podělanou situaci ti *** ještě prezentují jako výhodu, prý “O více než 20 měsíců se zkrátí stavba VMO...”  

Jasně, pokud tudy někdo nejezdí nebo si vozí zadek v autě, tak tomu je to putna. Stejně tak pokud tudy jezdí “normální lidi”, tak ti to sice budou mít diskomfortní, ale pořád se to dá zvládnout. Ale my, kteří tudy denně vozíme dítě ve speciálním kočárku, to nebudeme mít diskomfortní. My to budeme mít skoro nemožné, dostat se nějakým rozumným způsobem tam, kam chceme. Přesně na tu jednu blbou zastávku, která je na opačném konci výluky, než potřebujeme. A jen tak mimochodem, vím jistě, že nejsme jediná rodina, která z tohoto směru své dítě do daného zařízení vozí, takže tento problém se netýká jen nás samotných. 

Prý “Oblast Komína s Pisárkami, výstavištěm a Mendlovým náměstím obslouží posílené okružní linky 84 a 44.” Kdo tudy jezdí denně, tak toto musí považovat za naprostý výsměch. Linky 44 a 84? Tak kdybyste nevěděli, to jsou linky, které mají pravidelně největší zpoždění ze všech brněnských linek, neb jako okružní projíždí přes půl města. Není nic neobvyklého, že mají ve špičce sekeru někde mezi 30-60 minutami. Běžně tak přijedou 2-3 v rozmezí pár minut a pak dlouhé desítky minut čekáte na další. Už se opravdu těším na to, jak budem v mrazu, dešti nebo třicítkách s dcerou čekat klidně 40 minut na zastávce, než nám něco přijede. Když už tu pitomou výluku musí dělat, proč aspoň nezavedou speciální linku jen mezi Vozovnou Komín a Pisárkami, která by nebyla (aspoň ne tolik) ovlivňována provozem v jiných částech města? A to ponechávám stranou, že zrovna Vozovna Komín je úplně nejdebilnější zastávka na přestup s imobilním člověkem, protože jediný způsob, jak se dostat ze šaliny na autobus, je použít výtah - takže když bude zrovna mimo provoz, tak jsme bez šance. 

Jinou možností by pro nás bylo využití linky 52. Té, která je ráno narvaná k prasknutí dětmi školou povinnými a pracujícími z Žebětína a odpoledne má intervaly zařazování nízkopodlažních spojů tak někde kolem 40 minut. Takže když přijede autobus, ve kterém budou už tři kočárky a vozíčkář, tak si na další pořádně počkáme. Nemluvě o tom, že pro zimní období je tato varianta pasé, protože v případě námrazy či čerstvého sněhu se Kohoutovice stávají pro busy nedobytnou tvrzí. 

Jistě, nezmínila jsem možnost jezdit autem. Ale momentálně máme v rodině pouze jednoho aktivního řidiče a i kdybych se nakrásně pustila znovu do řízení, tak odpolední špička v Brně sama s dítětem, které se chová v autě často velmi nestandardně, to by nám šlo o život oběma. Nehledě na to, že máme jen jedno auto a v okolí školky jsou parkovací kapacity podobné jako ve zbytku Brna - tj. mizerné.  

Takže to vypadá, že abychom se “rozumně” dostali do školky, budem jezdit nějakou okružní šalinovou trasu městem - x11 na Hlavák a pak 1 do Pisárek. Dva roky budu jako id*ot objíždět půl města a trávit půl dne cestováním (což navíc v létě znamená, že si budu domů vozit přehřáté dítě) jen proto, že ve vedoucích pozicích odpovědných organizací jsou lempli, kteří neuměli zařídit, aby stavba proběhla včas. Vivat Brno. Fakt dík. 

PS: Máte-li někdo nutkání psát do komentářů něco jako “to chce klid, Zdeni”, tak se připravte, že budete odkázáni zcela bez skrupulí do jistých míst. 
 

PPS: Je mi jasné, že tento článek nemá takovou moc, aby na situaci něco změnil - není to ani jeho cílem. Jeho cílem je ventilovat můj vztek, abych nevybuchla. Kultivovanější verze mé stížnosti bude zaslána i na patřičná odpovědná místa (kde zcela pravděpodobně také nic nezmění, ale aspoň nebudu držet hubu).